Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze woensdag 19 oktober 2022. Het is weer even wennen aan de komst van de ´donkere dagen´, maar we zullen het er de komende tijd mee moeten doen. Uiteraard ook vandaag weer een ´kennisparel´ in jullie mailbox. Maar eerst een enigszins toepasselijk liedje bij het onderwerp van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=Q8UKf65NOzM
Bijgesloten ´kennisparel´ geeft een systematisch overzicht over die factoren die verantwoordelijk zijn voor zogenaamd goed leiderschap binnen de politieorganisatie. Onder een leidinggevende wordt verstaan een ieder die leidinggevende verantwoordelijkheid heeft voor één of meer medewerkers. Uit recente overzichten van beschikbare kennis op dit terrein blijkt dat onvoldoende functionerend leiderschap één van de tien terugkerende en systemische problemen is binnen de politieorganisatie. Daar is duidelijk verbetering nodig. Er wordt een overzicht gepresenteerd van de onderliggende factoren waarvan is vastgesteld dat ze bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Daarvan houden velen verband met organisatorische of individuele ondersteuning om effectief leiderschap te verbeteren. Om van te leren, ook binnen de Nederlandse (politie)praktijk.
Bron
Moreton, Karen, Jenny Kodz, Helen Fitzhugh, Jitka Smith & Ella White (April 2022). Effective supervision: Rapid evidence assessment. London: College of Policing, 123 pp. https://assets.college.police.uk/s3fs-public/2022-04/Effective-supervision-rapid-evidence-assessment.pdf
Samenvatting
This report presents the findings of a rapid evidence assessment (REA) on effective supervision. The REA was conducted to inform the development of the College of Policing’s national guidelines on effective supervision, to support the wellbeing, learning and performance of everyone working and volunteering in the police service. For the purpose of the guidelines, a supervisor is defined as anyone who has management responsibility for one or more members of staff. Recent analysis undertaken by the College identified insufficient supervision as one of ten recurring and systemic problems where improvement is required. The work demonstrated some of the underlying factors found to be contributing to this problem, many of which were related to organisational or individual support to facilitate effective supervisory practices. The guidelines sought to set out what forces and supervisors should do to deliver effective supervision in forces.
To help ensure that the guidelines were based on the best available evidence, reviews of the empirical evidence were carried out to address the following questions:
- What constitutes effective supervision that enables and supports employees’ (police officers, staff and volunteers) wellbeing, learning and performance?
- What are the organisational requirements that need to be in place for supervisors to enable and support employees’ (police officers, staff and volunteers) wellbeing, learning and performance?
A systematic search of a wide range of databases and websites retrieved 13,192 references, which were screened based on agreed inclusion criteria and assessed for quality and relevance. Of these, 71 studies were included in the review. A further seven studies were subsequently identified and included at the drafting and peer review stages. This resulted in a total of 78 research studies being included in the REA: 66 conducted on policing, and a further 12 systematic reviews or REAs on supervision in other high-risk professions. Supervision responsibilities can cover a number of components, including personal and operational (professional) supervision. The REA focused on personal supervision, which includes supporting, developing and leading individuals and teams.
Research evidence from the policing sector, and more widely across a range of high[1]risk professions, has demonstrated that practical actions can be taken to improve effective supervision. This, in turn, will lead to improvements in outcomes for employees and at the organisational level. The challenge lies in the implementation of the guidelines, and ensuring that the evidence is used to influence implementation.
Afsluitend
Onderzoeksgegevens uit de politiesector en meer in het algemeen in een reeks risicovolle beroepen tonen dus aan dat praktische maatregelen kunnen worden genomen om effectief leiderschap te verbeteren. Dit zal op zijn beurt leiden tot verbeteringen in de resultaten van de medewerkers en op organisatieniveau. De uitdaging ligt in de implementatie van deze maatregelen en om ervoor te zorgen dat het bewijs wordt gebruikt daadwerkelijk invloed heeft op een verbetering van het politieleiderschap. Dat geldt trouwens niet alleen voor goed leiderschap binnen de politieorganisatie. Een groot aantal van de bevindingen kunnen ook worden toegepast binnen andere beroepen die zich onder meer beleidsmatig en operationeel bezig houden met de veiligheidszorg. En aan goed leiderschap ontbreekt het nog wel eens in het domein van criminaliteit en rechtshandhaving. Kortom: neem kennis van bijgesloten ´kennisparel´, zeker wanneer verwacht wordt dat je leiding moet geven.