Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze dinsdag 15 augustus 2023. Het was gisteren een schitterende dag en om in de stemming te blijven een zonnig liedje: https://www.youtube.com/watch?v=KQetemT1sWc Lekker. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Die betreft er één over de wijze waarop terroristische organisaties de werkzaamheden en de ideologie van financiële middelen voorzien. Met de veranderende internationale ontwikkelingen beperken terroristische organisaties zich niet langer tot traditionele financieringsmethoden voor terrorisme, zoals drugshandel, maar streven zij geleidelijk naar financieringsmodellen met hogere winsten en lagere risico’s.
Bijgesloten ´kennisparel´ geeft op basis van de beschikbare literatuur inzicht hoe terroristische organisaties verschillende vormen van milieucriminaliteit gebruiken voor financiering. Het conceptuele concept van terrorismefinanciering door milieucriminaliteit wordt nader gedefinieerd. Tevens worden de kenmerken en risico’s van deze methode van terrorismefinanciering samengevat en overeenkomstige suggesties gedaan op basis van de huidige ontwikkelingsstatus van terrorismefinanciering via milieucriminaliteit. Milieucriminaliteit als financieringsbron vormt niet alleen een uitdaging voor het wereldwijde financiële reguleringssysteem, maar brengt ook enorme schade toe aan het milieu en de verschillende natuurlijke hulpbronnen.
Volgens huidig onderzoek staat het gebruik van methoden van milieucriminaliteit voor terrorismefinanciering nog in de kinderschoenen en is het (nog) geen volwassen methode van terrorismefinanciering. Toekomstig onderzoek moet meer aandacht besteden aan het formuleren van wetten of conventies met betrekking tot milieucriminaliteit en terrorismefinanciering. Daarbij moeten landen en internationale organisaties ook worden opgeroepen waakzaam te blijven, financiële reguleringssystemen te verbeteren, de strijd tegen milieucriminaliteit te versterken en verschillende manieren van terrorismefinanciering preventief aan te pakken.
Bron
Wang, Shacheng & Zhongyu Tian (August 2023). New challenges in financial supervision: environmental crime terrorism financing. Trends in Organized Crime, 10 August, pp. 1-17. https://link.springer.com/article/10.1007/s12117-023-09500-6
Samenvatting
Environmental crime terrorism financing is the collection, transfer, and use of terrorist-related funds or terrorist-related property in environmental crime. Terrorism financing methods through environmental crime include the trading of precious and endangered wild animals and plants. The characteristics of terrorism financing through environmental crime include the intertwined use of many criminal means, ensuring difficulty in tracking the flow of funds through complex and hidden financing methods.
It occurs in areas with dense natural resources and a weak financial supervision system. The harms of environmental terrorism financing include disruptions in the international financial and energy markets, breeding of corruption, invalidation of international financial anti-terrorism means, and damage to the ecological environment. Countermeasures include: Improvement in the understanding of environmental terrorism financing and the relevant legal and financial supervision systems. Undertaking different countermeasures against the ways of financing. Strengthening the cooperation to ensure information sharing.
Afsluitend
Een mooie ´kennisparel´ die een nieuwe trend op de markt van terrorisme en terrorismefinanciering systematisch beschrijft. Eerder verstuurde ik deze ´kennisparel´ https://prohic.nl/2022/10/18/475-18-oktober-2022-the-money-laundering-and-terrorist-financing-risks-of-new-and-disruptive-technologies-a-futures-oriented-scoping-review/ waarin een systematische beschrijving wordt gepresenteerd welke mogelijke gevolgen nieuwe betalingsmethoden en financiële technologieën hebben op het witwassen van geld benodigd voor terroristische activiteiten. Dit overzicht biedt zes onderliggende trends waaruit naar verwachting mogelijke risico’s voor witwassen van opkomende ontwikkelingen zullen voortvloeien. Deze trends zijn door experts geverifieerd en beoordeeld en kunnen de basis vormen voor risicobeoordelingen voor toekomstige technologieën om hun risico’s te bepalen. Het doel is dat deze mogelijke risico´s in hun ontwikkelingsfase toekomstbestendig kunnen worden gemaakt. In feite een vorm van anticiperen en daarmee vroegtijdige criminaliteitspreventieve maatregelen nemen. Kortom: preventie optima forma.
Criminaliteitspreventiebeleid is niet statisch. Maatschappelijke ontwikkelingen bepalen dat gemaakte keuzes slechts een beperkte geldigheidsduur hebben. De criminaliteitsmarkt kenmerkt zich door dynamische processen. Potentiële dadergroepen passen zich aan en zien nieuwe kansen en gelegenheden op deze markt. Daders gebruiken en misbruiken nieuwe producten, systemen en diensten. Daders zijn adaptief en passen zich wanneer de omstandigheden wijzigen. De geldt zeer zeker bij de introductie van nieuwe technologie en innovaties. De risico´s op criminaliteit en veiligheidsrisico´s van nieuwe producten en diensten zijn soms omvangrijk. Dat geldt ook voor de manier waarop met nieuwe financiële middelen wordt omgegaan.
Het bovenstaande heeft tot gevolg dat overheden permanent de criminaliteitsmarkt moeten scannen op nieuwe bedreigingen en ontwikkelingen. Op deze wijze kunnen vroegtijdig preventiestrategieën worden toegepast die slachtofferschap in ernst en omvang kunnen reduceren. Tot op heden is een dergelijk proactief optreden van overheden zeldzaam te noemen. Hier liggen goede kansen. Voor alle ontwikkelingen op de criminaliteitsmarkt gelden terugkoppelingsmechanismen: daders, slachtoffers en criminaliteitsbestrijders leren van ontwikkelingen en reageren op elkaar. In deze complexe interacties bestaat maar heel weinig inzicht. Het betekent in ieder geval dat wanneer overheidsbeleid op een bepaald gebied aan de winnende hand is of effectief blijkt te zijn zij altijd rekening moet houden met reacties als verplaatsing, nieuwe modi operandi en veranderend keuzegedrag en voorkeuren, en verschuiving naar andere delicten.
Door te anticiperen op dergelijke nieuwe ontwikkelingen kan preventief overheidsbeleid meer innovatief, creatief en effectief zijn. Op deze wijze kunnen grootschalige preventieve effecten verwacht worden. Het voorzien van problemen en het tijdig aandragen van oplossingen hiervoor is in feite de beste vorm van primaire preventie. Het is echter geen eenvoudige taak om te speculeren rond toekomstige ontwikkelingen op de criminaliteitsmarkt. Pogingen uit het verleden hebben vaak een onvolledig beeld opgeleverd. Het is daarom belangrijk om enige reserveringen te maken bij dergelijke voorspellingen en risicobeoordelingen.