Inleiding en context
Beste mensen, het is vandaag dinsdag 6 februari 2024. Ik begin met een oud vrolijk liedje: https://www.youtube.com/watch?v=hxc3V6-swfg Zelfs ik was toen nog jong. Afijn, nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Het betreft een eind vorig jaar gepubliceerde nationale strategie om zware georganiseerde misdaad in het Verenigd Koninkrijk het hoofd te bieden. Het betreft in feite niet een echte ´kennisparel´ maar het geeft naar mijn mening wel een strategische richting, ook voor de situatie rond georganiseerde misdaad in Nederland. Je kan hier ´leren van de buren´. Zeker de beleidsmensen op het ministerie van Justitie & Veiligheid in Den Haag die met het werken aan dit beleidsthema.
In Nederland ontbreekt het aan een gedegen beschikbare en bekende langjarige nationale strategie om de georganiseerde misdaad de komende jaren aan te pakken. Dat is natuurlijk jammer omdat de situatie in Nederland qua ernst en ontwikkelingen daar wel om vraagt. We zijn namelijk een ´uitbijter´ binnen Europa waar het om de gelegenheidsstructuur gaat die de georganiseerde misdaad kansen biedt: https://www.researchgate.net/publication/341371137_Georganiseerde_criminaliteit_in_Nederland_een_overzicht Uiteraard verschijnen er vanuit de overheid zeer regelmatig allerlei documenten en kamerstukken over het fenomeen van georganiseerde misdaad, die zijn hier allemaal te lezen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondermijning En ook de wetenschap zit niet stil waar het gaat om onderzoek naar het fenomeen: https://www.researchgate.net/publication/360773928_Georganiseerde_Misdaad_Kennisparels_2020-2023_Een_overzicht_van_op_evidentie_gebaseerde_inzichten_rond_georganiseerde_misdaad Maar een gedegen nationale strategie zoals in bijgesloten ´kennisparel´ is uitgewerkt is in Nederland niet beschikbaar. Daarom deze bijgesloten ´kennisparel´ om als voorbeeld te dienen en natuurlijk als ´food for thought´ voor de beleidsontwikkeling en operationele aanpak van georganiseerde misdaad.
Bron
HM Government (December 2023). No place to hide: Serious and organised crime strategy 2023 to 2028. London: His Majesty’s Stationery Office, 56 pp. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/65798633254aaa0010050bdc/SOC_Strategy_23-28_V9_Web_Accessible.pdf
Samenvatting
Serious and organised crime is a major threat to the national security and prosperity of the United Kingdom. It costs lives, blights communities, hampers economic growth, causes financial loss to individuals, businesses and the state and corrodes the global reputation of the UK and its institutions. Since the publication of the previous strategy in 2018, we have invested in strengthening the National Crime Agency (NCA) and policing capabilities, built new comprehensive plans and strategies for dealing with illegal drugs, economic crime, fraud and child sexual abuse and other types of crime, and introduced new powers for law enforcement agencies to respond to the threat posed by organised criminal groups. However, it was a five-year strategy and it is right that we now update our response to reflect changing threats and emerging challenges.
This new strategy sets out our mission to reduce serious and organised crime in the UK by disrupting and dismantling the organised crime groups operating in and against the UK through a comprehensive and end-to-end response to ensure there is no place for serious and organised criminals to hide. The strategy aims to reduce serious and organised crime in the UK through five lines of action:
- In-country: We will disrupt and dismantle organised crime groups operating in and against the UK. We will also build resilience in local communities, deter and divert individuals, design out crime and raise barriers online.
- UK Border: Strengthening the UK border, including disrupting the exploitative business model of the criminal groups involved in organised immigration crime.
- International: Relentless disruption at source of international organised criminals operating against the UK; improving international information and intelligence sharing; and reducing the global drivers.
- Technology and capabilities: Ensuring the best intelligence and data collection, analysis and investigative capabilities are in place to identify and disrupt organised criminals.
- Multi-agency response: Ensuring all public and private sector partners are working together as effectively as possible with the right capacity, skills, structures and tasking processes.
To support delivery of the new strategy, we are bringing forward legislation in the Criminal Justice Bill, introducing new criminal offences for the possession, importing, manufacturing, adapting, supply and intending to supply specific articles for use in serious crime – vehicle concealments, templates used to print 3D firearm components and pill presses. We will also strengthen Serious Crime Prevention Orders to make it easier for police and other law enforcement agencies to place restrictions on suspected offenders.
We will strengthen the UK border and enhance disruptive activity against the organised immigration crime groups who enable people to enter the UK illegally, increasingly through dangerous small boat crossings in the Channel. This includes doubling our funding to increase the multi-agency intelligence and investigative response in 2023/2024 and 2024/2025.
We will continue to roll out ‘Clear, Hold Build’, the local policing and partnership response to serious and organised crime, expanding to every territorial police force by Spring 2024 to reduce crime and build community resilience in hot-spot areas in a sustainable way.
The Government is also introducing new measures to support closer collaboration between the NCA and the Serious Fraud Office (SFO) to tackle serious and complex fraud and corruption. We will amend the Crime and Courts Act 2013 to allow the Director General of the NCA to direct the Director of the SFO on matters relating to the investigation of suspected incidents of serious or complex fraud, bribery and corruption, in the same way that the NCA has power to direct the police in relation to serious and organised crime. The new strategy will refocus efforts in response to new and emerging challenges, including the growth in online crime and the exploitative business model of people smugglers. It brings together extensive work across Government, ensuring all capabilities available to the UK Intelligence Community, the NCA, policing and at the border are fully focused on disrupting and dismantling organised criminals.
Afsluitend
In Nederland zien we decennia lang dezelfde “klassieke” vorm van georganiseerde criminaliteit die de grootste dreiging blijft vormen voor de Nederlandse samenleving: de drugsindustrie. Illegale markten rond drugs zijn sinds jaar en dag dé dominante factor in ons land: de productie van synthetische drugs en hennep, de in-en doorvoer van cocaïne en heroïne en drugs gerelateerde illegale financiële transacties inclusief witwassen.
Op basis van een groot aantal nationale en internationale bronnen kan vastgesteld worden dat de drugsindustrie qua omvang de grootste illegale markt is in Nederland ten opzichte van andere illegale markten. Dat pleit ervoor om de focus van het toekomstige beleid te blijven concentreren op die drugsindustrie (productie, doorvoer en (financiële) handel).
Direct gerelateerd aan deze fenomenen is witwassen een onmisbaar onderdeel van het criminele bedrijfsproces, de motor van het criminele bedrijf. Witwassen is het instrument voor het versluieren en het weer in de bovenwereld brengen van de omvangrijke criminele winsten die met drugsproductie en-handel worden verdiend bijvoorbeeld via vastgoedtransacties, financiële constructies met rechtspersonen, gebruik van ‘front stores’, investeringen in lokale bedrijvigheid en sponsoring lokale verenigingen. Om dezelfde reden zien we bepaalde fraudeconstructies en -vormen terugkomen als gebruikte instrumenten.
De ondermijnende effecten van de drugsindustrie strekken zich verder uit dan het witwassen van het criminele vermogen. Gevaren als drugslabs in woonwijken, drugsdumpingen in de natuur, gebruik van excessief geweld in de openbare ruimte, bedreiging van lokaal bestuur, intimidatie en corruptie, negatief imago in het buitenland en het ontstaan van een parallelle samenleving hangen nauw samen met de drugsindustrie.
Volgens sommigen is de tot nu toe gehanteerde strategie om die drugsindustrie te reduceren een verloren strijd. Zie bijvoorbeeld deze eerder verstuurde ´kennisparel´: https://prohic.nl/2024/01/02/644-2-januari-2024-drugscriminaliteit-richting-2035-strategische-verkenning-naar-trends-ontwikkelingen-en-handelingsperspectief/ Misschien is de tijd rijp om die gehanteerde strategie eens grondig tegen het licht te houden. De gemeente Amsterdam heeft hier onlangs, in de discussie daarover, een voortvarende start mee gemaakt. Ik verwijs de geïnteresseerde lezer graag naar deze link voor meer achtergrondinformatie: https://www.amsterdam.nl/dealingwithdrugs/amsterdam-manifesto-dealing-drugs/ En ook hier is sprake van ´food for thought´. Eén ding is duidelijk geworden met de aanpak van de georganiseerde misdaad in Nederland de afgelopen jaren: er bestaan geen langdurige vacatures binnen de bedrijfsvoering van de georganiseerde misdaad. Het is de vraag hoe je daar mee om moet gaan.